پرسش و تمرين

1. معناى مشهور باب افعلال چيست؟

2. ماضى باب افعلال را از فعل خَضِرَ صرف كنيد.

3. معناى باب استفعال چيست؟

4. فعل غَفَرَ را به باب استفعال ببريد و چهارده صيغه مضارع استفهامى آن را صرف كنيد.

5. هر فعل ثلاثى مجردى كه به باب افعيلال برده شود، ماضى، مضارع و مصدر آن بر چه وزنى مى آيد؟ يك مثال بزنيد.

6. فعل خَضِرَ را به باب افعيلال ببريد و صيغه هفتم ماضى، مضارع مرفوع، مضارع مجزوم به لَمْ استفهام آن را بنويسيد.

7. معناى باب افعيلال چيست؟

8. باب، نوع (ماضى، مضارع و امر) و صيغه اَفعال ذيل را تعيين كنيد.

تَكَشَّفَ، يَسْتَكْشِفُ، كَشَّفَ، اِنْكَشَفَ، اِسْتَرْجَعَ،

تَسْتَرْجِعُونَ، أَنْ يَتَرَحَّمَ، فَصِّلْ، نَسْتَخْدِمُ، أَصْلِحي

9. نوع، باب و صيغه فعلهاى مشخص شده را در آيات و روايات ذيل تعيين كنيد.

1. القرآن الكريم: وَلاَ تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ.

2. القرآن الكريم: فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ.

3. القرآن الكريم: فَإِذَا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ.

4. القرآن الكريم: اَلْمَلاَئِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِىالاَْرْضِ.

5. الإمام عليٌّ(عليه السلام): إِنَّمَا الْمَرْءُ فِي الدُّنْيَا غَرَضٌ تَنْتَضِلُ فِيهِ المَنَايَا وَنَهْبٌ تُبَادِرُهُ الْمَصَائِبُ.

6. الإمام عليٌّ(عليه السلام): مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الاْراءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَاء.

7. الإمام الصّادق(عليه السلام): قَالَ: اَلْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ إِذَا أَذْنَبَ ذَنباً أَجَّلَهُ اللَّهُ سَبْعَ سَاعَات فَإِنِ اسْتَغْفَرَ لَمْ يُكْتَبْ عَلَيْهِ شَيْءٌ.

ابواب رباعى مجرد و مزيد

فعل رباعى، فعلى است كه داراى چهار حرف اصلى مى باشد و بر دو قسم است: 1. رباعى مجرد 2. رباعى مزيد

باب رباعى مجرد

فعل رباعى مجرد داراى يك باب است: فَعْلَلَة

باب فَعْلَلَة

فعل رباعى مجرد ماضى، مضارع و مصدر آن بر وزنهاى ذيل مى آيد.

فَعْلَلَة

يُفَعْلِلُ

فَعْلَلَ

زَلْزَلَة

يُزَلزِلُ

زَلْزَلَ<

دَحْرَجَة

يُدَحْرِجُ

دَحْرَجَ<

در ذيل با موارد كاربرد امر به لام، امر به صيغه، مضارع منصوب، مضارع مجزوم به لَمْ (جحد) و مضارع مجزوم به لاء (نهى) مضارع منفى و مضارع استفهامى باب فعلله آشنا مى شويم.

مضارع استفهامي

نفى

نهى

جحد

مضارع منصوب

امر حاضر

امربه لازم

هَلْ يُزَلْزِلُ

لاَيُزَلْزِلُ

لاَيُزَلْزِلْ

لَمْ يُزَلْزِلْ

أَنْ يُزَلْزِلَ

زَلْزِلْ

لِيُزَلْزِلْ

هَلْ يُدَحْرِجُ

لاَ يُدَحْرِجُ

لاَ يُدَحْرِجْ

لَمْ يُدَحْرِجْ

أَنْ يُدَحْرِجَ

دَحْرِجْ

لِيُدَحْرِج

مصدر اين باب در بعضى موارد بر وزنِ فِعْلال نيز مى آيد; مانند:

زِلْزَال، دِحْرَاج

* نمونه صرف چهارده صيغه ماضى فعل زَلْزَلَ:

زَلْزَلَ   زَلْزَلاَ    زَلْزَلُوا  زَلْزَلَتْ زَلْزَلَتَا زَلْزَلْنَ

 زَلْزَلْتَ زَلْزَلْتـُمَا زَلْزَلْتُمْ   زَلْزَلْتِ زَلْزَلْتـُمَا زَلْزَلْتُنَّ

                             زَلْزَلْتُ   زَلْزَلْنَا

بابهاى رباعى مزيد

فعل رباعى مزيد، داراى دو باب است: تَفَعْلُل و اِفْعِلاّل

باب تَفَعْلُل

هر فعل رباعى مجردى كه به باب تَفَعْلُلْ برود، ماضى، مضارع و مصدر آن بر وزنهاى ذيل مى آيد.

 

تَفَعْلُل

يَتَفَعْلَلُ

تَفَعْلَلَ

 

تَزَلْزُل

يَتَزَلْزَلُ

تَزَلْزَلَ

<زَلْزَلَ

تَدَحْرُج

يَتَدَحْرَجُ

تَدَحْرَجَ

دَحْرَجَ>

بقيه موارد كاربرد باب تَفَعْلُلْ بدين قرار است:

مضارع استفهامي

نفى

نهى

جحد

مضارع منصوب

امر حاضر

امربه لازم

هَلْ يَتَزَلْزَلُ

لاَ يَتَزَلْزَلُ

لاَ يَتَزَلْزَلْ

َلَمْ يَتَزَلْزَلْ

أَنْ يَتَزَلْزَلَ

تَزَلْزَلْ

لِيَتَزَلْزَلْ

هَلْ يَتَدَحْرَجُ

لاَيَتَدَحْرَجُ

لاَ يَتَدَحْرَجْ

لَمْ يَتَدَحْرَجْ

أَنْ يَتَدَحْرَجَ

تَدَحْرَجْ

لِيَتَدَحْرَجْ